söndag 28 mars 2010

Utlovad tutorial

Idag har ju Pysseltagen varit med på mässan i Helsingborg. Jag skickade lite DT-aslter till Inger som hon ville ha med till mässan. Ett av alsterna var en supersöt liten Nugget Purse, och jag lovade mässbesökarna en tutorial i bloggen på hur jag gjort dem.

Som vanligt ber jag om ursäkt för de dåliga bilderna, jag har ju mitt pysselrum i källaren och inte ett enda fönster utan bara ett lysrör. Då blir bilderna där efter. Men jag hoppas att ni blir nöjda ändå :)

De här skickade jag till Inger för att ta med på mässan:



Visst är det söta!!

På de små tag:sen på varje väska har jag använt mig av de nya färgerna på distresserna. Nåja, de som jag hunnit köpa ännu i alla fall, hihi...

Här kommer en bättre bild för er som är intresserade av färgerna på tag:sen:



Jag har använt följande färger:
Glad Påsk – wild honey
Många kramar – rusty hinge
Till min vän – stormy sky
Hello - crushed olvie
Bringing you sunshine – spun sugar
Lighten up - barn door

Väskorna är gjorda med spillpapper och till tag:sen har jag använt akvarellpapper och sedan stansat ut dem med hjälp av den minsta formen i varierande spellbinder-dies (finns massa nya fina i shoppen nu).

Jag har använt små rosor och aster daisy's, en fjäril, dekorationsbär, en charm, pearl spray och lite pearls för att dekorera dem. Band och brads till stängningen på väskorna. Och små öljetter till tag:sen


Så här gör man:

Du behöver en bit mönstrat papper
En tag
10-15 cm band
Chalk
Stämpel om du vill stämpla på tagen
En brad och en öljett


1:

Jag börjar med att göra tagen. Jag stansade ut en form och stämplade på den. Sen embossade jag och sist gnuggade jag in distressfärgen.


2:
Den mönstrade biten papper ska vara: 5 tum gånger 1½ tum.

Sen ska du skåra på den långa sidan som bilden visar vid 1½ tum, vid 2½ tum och vid 4 tum.


3:
Här har jag även rundat hörnen där locket kommer att bli och chalkat alla kanterna.


4:
Vi måste göra hål för bandet. Jag har inget exakt mått för det utan en liten bit in bara. Hålen ska vara mitt på den bigade vikningen.


5:
Dax att plocka fram bandet. Jag trär i det från framsidan och knyter en knut på avigsidan. Jag klipper även av det överblivna bandet efter knuten.


6:

Sen måste vi trä i tagen innan vi gör den andra knuten. Som ni ser på bilden har jag satt i en öljett i tagen.

När tagen är på är det bara att trä i bandet genom det andra hålet och knyta på avigsidan.


7:

Nu blir det lite klurigare. Ett litet hål ska till för att sätta i en brad (kan man ju hoppa över om man limmar ihop istället).

Jag håller alltså ihop väskan med ena handen och gör ett hål igenom båda lagerna samtidigt.


8:
Så där!! Braden är på plats och jag har även smyckat väskan med två små blommor.

Lätt som en plätt!!

LYCKA TILL!!

Nu ska jag smaka en supergod kladdig chokladmuffins som min äldste son precis har knåpat ihop. MUMS :)

Kram på er alla!
BellaMio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar