torsdag 22 april 2010

Tips & Trix-torsdag - Läckra bakgrunder till dina stämplade motiv

Ja det här med Tips & Trix-torsdag blev ju en riktigt succé förra veckan när Eva visade sitt läckra tips med Distresserna. Tack för alla era goa kommentarer!!

Idag är det min tur att visa er ett av mina små tips...

Det är ju ganska poppis att stansa ut sina målade stämpelmotiv med diverse olika dies, och jag tänkte visa er hur jag gör ibland fixar till den trista vita ytan runt motivet.

Okej...

Jag börjar med att välja ut det stämpelmotiv jag vill ha, sen stämplar jag det en gång på mitt papper och en gång på en bit plast (jag använder Stazon på OH-plast) för att skapa mig en mask. Det går så klart bra att stämpla masken på ett vanligt papper oxå. Men jag tycker det är enklare att ha masken på plast. Då ser jag enklare hur motivet ser ut och så kan jag spara masken och använda den igen och igen...

Sen färglägger (Tombows) jag mitt motiv och stansar ut den form jag vill ha med en av mina Spellbinder-dies.

Nu är det dax att ta fram masken vi skapade. Klipp ut den noga runt om. Klipp exakt på linjen. Inte utanför och absolut inte innanför.

Jag har en liten bit dubbelhäftande tejp på baksidan av masken för att hålla den på plats. Men innan jag fäster den på motivet duttar jag av tejpen ordentligt på mina byxor så den knappt fäster längre. Annars blir det svårt att få bort masken från motivet sen utan att förstöra det.

Nu har jag passat in masken perfekt ovanpå mitt färglagda motiv. Ni kan se tejpranden rakt över tjejens ansikte, hihi...

Färgerna jag har valt den här gången är Crushed olive och Stormy Sky. Som ni ser på bilden har jag en liten fingerdutt som jag duttar på färgen med. Tyvärr verkar de vara slut i butiken just nu. Men det går ju lika bra med en make-up svamp eller kanske med en blendingtool.

Jag lägger ett lager med grön färg längst ner, duttar försiktigt först på dynan sedan börjar jag på masken och arbetar mig utåt. Jag fortsätter tills jag fått ett jämt lager och jag känner mig nöjd.


Jag vill ha lite himmel bakom tjejen oxå, så jag byter fingerdutt och gör om proceduren med Stormy Sky. Sist plockar jag försiktigt bort masken så jag inte skadar mitt färdiga motiv.
Visst blir det läckert?
Tänkte visa er ett sätt till...

Jag har redan färglagt mitt motiv och klipt ut min mask. Masken är på plats och den här gången har jag valt dynorna Stormy Sky och Tea Dye.

Men jag har oxå en scalloped cirkel som jag har stansat ut i vanligt vitt skrivarpapper.


Jag börjar med Tea Dye och lägger att lager längst ner på samma sätt som tidigare.

Byter till Stormy Sky, och plockar fram min utstansade cirkel. Jag lägger den lite huller om buller och duttar försiktigt runt kanten. Flyttar den och gör likadant på ett nytt ställe. Osv tills jag är nöjd. Nu har jag gjort en massa läckra moln!

Till sist plockar jag försiktigt bort masken.


Visst blir det effektfullt? Så klart kan man ju göra hur många eller hur några moln man vill. Men jag gillar många, hihi... Min dotter frågade om flickan skulle på Picnic på stranden :)
Jag brukar variera mig ordentligt här. Ibland tar jag torrchalk istället. Eller så sprayar jag med någon läcker Glimmer mist. Det finns ju massa sätt att variera på.


Och så här blev de färdiga korten:

Häftigt och annorlunda...

Hulahula tjejen fick ett kort i milda toner. Kanten på kortet är utstansat med de nya Tim Holtz diesen som kommit in i butiken nyligen. Läcker eller hur? Övrigt material hittar ni så klart i shoppen!
Japp det var allt från mig idag. Hoppas ni tyckte om mitt tips!
Kram
BellaMio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar