fredag 25 mars 2011

Varför Biga? Hur gör man? och två enkla kort!

Idag tänkte jag efter förfrågan förklara lite vad bigning är och varför man
gör det. Bigning innebär att man gör en inpressning i pappret för att
underlätta vikning eller som det i bland kallas falsning.
Detta gör man för att bestämma var papprets fibrer ska brytas.
Annars tar de sin egen väg och resultatet blir såsom nedan,
där jag bara tryckt med handen och pappret spricker. Ju tjockare
papper ju värre ser det ut;)

Detta är de "verktyg" jag brukar använda. Inga dyra specialverktyg:)
En symaskinsprätt
Linjal och penna
En stållinjal
Vill man göra i måttet tum/inch finns en jättebra linjal
hos Pysseltagen med cm på ena sidan och tum/inch på andra!
(Hittar den inte i shopen just nu men fråga Inger)

Jag mäter från kanten, i detta ex. 4cm markerar med
sprätten för att slippa blyertsstreck.
Sedan mäter jag en bit ner likadant så det säkert blir rakt.
(Ursäkta det suddiga fotot)








Sedan lägger jag min stållinjal vid markeringarna och drar med
baksidan av sprätten längs linjalen. Detta sätt kan du även
skära till papper med hobbykniv på om du inte har en skärmaskin!

Om du inte har alltför tjockt papper och bara ska vika till ett
vanligt kort kan du också använda ett falsben (finns i bl.a trä
och plast). Liknar en smörkniv och säkert går det bra att
använda en sådan också, bara inte eggen är för vass.



Håll ihop pappret kant i kant, noga! Sätt falsbenet med ett bestämt
tryck mot mitten och dra nedåt. Sedan från mitten uppåt.



Då får du med båda sätten en snygg vikning!
Man kan också biga med hjälp av skärmaskinen där du byter ut
skärbladet till ett blad att biga med.


När man behöver biga mkt, på lite mer avancerade kort eller
askar,påsar underlättar det mkt med en Scor-pal.
Denna finns att köpa antingen med cm-mått eller tum/inch.
Man lägger pappret intill både övre kanten och sidkanten
och drar sedan med det medföljande falsbenet på de mått man ska.
Tunnare papper- lätt på handen!

Hoppas detta förtydligar ämnet!
Och här kommer då mina två enkla kort.
Skär till cardstock 30x15 cm.
Biga;) och vik från vänster kant 5cm, 10cm, 20cm, och 25cm.
Då får du ett papper som ska se ut så här.
Jag har klätt med mönstrat papper 4x14cm - 4 bitar. Chalkat.
Inuti ett papper utskuret med en Nellie Snellen dies.

För att hålla ihop kortet gör en "gördel" av en pappersremsa 2,3 x 29,5cm.
Vik och klistra ihop remsan så den går ganska lätt att trä över kortet.
Sätt någon dekoration på pappersremsan. Klart!


Här ett till med samma vikning!
Maja Design Ska vi ta en fika?Björnbärsrutor.
Har använt en egen hörnpunch.
Några retroblommor med gröna pearls.
På "gördeln" lila cs gn wellpapp-pressen,
lite beige akrylfärg.
Etikett EK Success.
Primablomma
Snigelstämpel från egna lådan
Grön Bouillontråd som gräs
Svart cirkelplatta och kedja fr TH
Tygknapp och utpunchad fjäril


Det blev ett sent fredagsinlägg, ibland är man för stor tidsoptimist;)
Trevlig helg.
Kram Linda
















2 kommentarer:

  1. Jättefina kort och coola vikningar som jag ska spara bland mina favoriter och testa!

    La Vikinga / Charlotta

    SvaraRadera
  2. vilken bra sida!

    SvaraRadera