onsdag 13 juli 2011

Ett kort med vått-i-vått-teknik!

Godkväll!
Mina inlägg har en tendens att komma sent och idag har det faktiskt varit torktid som har varit boven... efersom jag tydligen inte kan planera så bra utan prompt gör själva alstret samma dag!

När jag för sisådär 100 år sen (känns det som i alla fall, det är väl snarare 20) arbetade i förskolan så jobbade jag på en småbarnsavdelning (hette det då i alla fall) och vi jobbade mycket med vått-i-vått-teknik med barnen. Det har jag liksom glömt av lite och nu kom jag på att jag ju faktiskt kunde testa det igen och dessutom göra ett kort! Sagt och gjort!

Visar först en bild på det färdiga kortet!

Här har jag skurit till en lämplig bit akvarellpapper och tejpat fast den på en plastbricka. Inte så vacker men dessbättre väldigt funktionell ;D! Så "målade" jag med bara vatten så att ytan var helt fuktad.



Sedan valde jag ut tre Distressfärger: Old paper, Shabby shutters och Peeled paint som jag duttade ut på det uppblötta akvarellpapperet och målade sedan sparsamt över med mer vatten. Nu var jag ute efter att ha en grön bakgrund i olika nyanser, men man kan ju blanda hur man vill.


Tejpen gör inte bara att papperet ligger still, det gör att papperet håller sig slätt också, det bucklar ihop sig lite när det är uppblött men får det bara ligga och torka ordentligt så är det nästan helt slätt sedan.


Så, här är det färdiga papperet och jag har stämplat några granar med en Stampscapes-stämpel. Här har jag skurit ut det i den storlek jag ville ha det och inkat kanterna med Peeled paint.


Här har jag monterat det på min kortbas och satt en av mina nya favoriter; Vintage-ängeln från Inkido. Som enda dekoration har jag valt ett spetsband, en bit Seam binding och några små söta tulpaner. Jag tyckte faktiskt att det räckte så med just det här kortet. Ibland bara vräker jag på dekorationer och ibland är jag mer återhållsam.


Jag hade tänkt det som ett julkort och det kan det ju för all del vara men så värst juligt blev det ju inte. Det kan säkert också fungera i andra sammanhang ;D.

Önskar er härliga dagar!

Kramar, Cath.




3 kommentarer:

  1. Very good!!! Thanks


    Val
    www.crieartezzanato.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Jättefint stämningsfullt kort. Fick känslan av
    julkort innan jag läste att du hade tänkt det som det! Tack för tipset på bakgrundstekniken!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt läckert kort!! Ska nog ta å göra nästa veckas julkort inspirerad av detta! Tack!
    Kram

    SvaraRadera