torsdag 18 augusti 2011

Tips & Trix-torsdag! Bakgrunds teknik!



Hej!

Först vill jag tipsa er om denna lilla tjusiga Hållare för dubbelhäftande tejp som jag provade när jag var och hälsade på i butiken häromdagen. Den är lätt och smidig och klistret satt som berg. 12 meter klister och ett bra pris! Om man tycker att det är krångligt med de lösa rullarna ( som jag ;)) så är detta en kanon investering.


Jaha, dagens tips då, eller trix kanske;) Jag kom över en väldigt rolig teknik där man kan få distressad look med akrylfärg och Isopropanol 99,5% ren sprit (rengöringsvätska) som köpes på Kjell&Company art nr 18-303.
Bör inte förtäras;))

Den akrylfärg jag har använt är den nya Americana som man kan använda till det mesta.


Här har jag grundat med Espresso. Täckande lager! Låt detta lager torka, går ganska snabbt. Medans detta torkar tar ni och häller upp lite Isopropanol i en sprejflaska.


Nästa lager har jag målat med färgerna Berry Red och Boysenberry Pink. Det är inte så noga att dom blandar sig allt för mycket. Detta lagret behöver inte ha torkat innan nästa steg som är att mista lite Isopropanol på ytan. Detta skall torka innan nästa steg, vilket går ganska fort, ca 10 min.


Inför nästa steg tar ni fram den klassiska kökssvampen ,den med en grov sida också. Fukta den! Använd den gula sidan("mjuka"). Det ni gör nu är att ni torkar av ytan till önskad effekt. Ni kommer att märka att den undre färgen sitter kvar medans den övre släpper som gammal flagande färg.

Jag gjorde två när jag var igång;) Grunden på denna tag är målad med Desert Turquoise och topp lagret med Buttermilk och Jade Green.

Jag hoppas ni vågar prova. Testa med de akrylfärger ni har, men byt inte ut Isopropanolen. Nu har jag endast testat denna teknik med detta märket, men testa annars kan jag varmt rekommendera detta märket på färg. Finns dessutom i väldigt många färger och inte så dyrt.

Jag återkommer med slutresultatet på dekorerade tags. Kanske juliga?!

Kram

Erika

1 kommentar:

  1. Vilket spännande tips.Riktigt coola bakgrunder. Ska bli spännande att se hur du dekorerar dem.
    Kram

    SvaraRadera