torsdag 13 oktober 2011

Tips & Trix torsdag! Alcohol inks och...



Tjingeling!

Torsdag igen och det innebär snart är det helg, för dom flest;*)
Idag tänkte jag bjuda på lite teknik med Glassine craft papper från Tim Holts, Rangers.
Det är ett papper som har en underbar struktur och känsla. Det påminner om det vaxade papper man kan köpa i tex blomsteraffären, men det har lite annorlunda egenskaper.


Detta behöver ni; Glassine papper, embossingfön och Alcohol inks i valfri färg. Ett tips är att arbeta på ett teflonunderlägg för bakning. Jag har också köpt några tunna korkunderlägg som jag kan ha under när jag använder embossingfönen. Det skyddar skärmattor och skrivbord;)



Jag har använt Pool och Snow Cap. "Dutta" på färg tills du är nöjd.


Nästa steg är att värma Glassine pappret. Ni kommer att se att pappret "svettas". När detta sker så "smälter" Alcohol inksen in i pappret. Denna teknik fungerar med olika stämpeldynor och distress produkter. Vill ni kan ni bygga på mer färg och värma igen.


Så här blev mitt resultat efter att jag skrynklade pappret.
En härlig sliten känsla! Nästan lite tygkänsla i pappret.


Lite bättre bildkvalite på färgåtergivningen. Det blev en lite snöaktig känsla i mönstret.


Ett litet kort han jag med!
Snöflingorna är Ms punchar bla denna. Den fina texten kommer från Rox Stamps. Tror att nästan hela Dt-gänget köpt just denna stämplen;)

Jag hoppas ni vågar prova Glassine pappret för det är helt underbar även till blommor;)

Ha en trevlig torsdag!

Kram
Erika

2 kommentarer: