torsdag 12 januari 2012

Tips&Trix-torsdag -Bakgrund med spillpapper!

Som jag nämnde i måndags tänkte jag idag visa ett sätt  att göra kul bakgrunder  och samtidigt få användning av gamla spillpapper, för jösses vad mycket spillpapper det blir! I alla fall här hos mig för jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att slänga ens småsnuttar av fina papper... "kan vara bra att ha..." och ja, det kan dom ju faktiskt ibland :)!

Detta kort visade jag i måndags:



Och här kommer då en liten beskrivning av hur bakgrunden är gjord. Tekniken har jag sett då och då på nätet och den kan heta "Herringbone" eller "Falsk Quilt" eller liknande. Att jag inte kommit till skott och testat tidigare beror på att jag tyckt att det verkat lite krångligt... men NIX!! Det är superenkelt och jätteroligt bara man sätter igång.

Jag började med att välja ut ett antal papper i färger som matchar mitt tilltänkta motiv:


Tar sen en bit spillcardstock i lämplig storlek, färg spelar ingen roll för man täcker den ju helt. Jag använde en bit Kraft CS, ca 12x15 cm.

Greppar så den ytterst användbara extrabreda dubbelhäftande biltematejpen och täcker CSbiten:


Viktigt att täcka varenda mm med tejp så jag pillar upp nederändarna på skyddspappren och låter det gå lite omlott. Noggrant kant i kant funkar säkert också.

Grovklipper sen till tejpen från baksidan...


...och då ser det ut såhär från framsidan. Låter skyddspappret vara kvar tills jag precis ska börja.


Skär sen till ett antal remsor av de papper jag vill använda. Olika längder spelar förstås ingen roll. Bredder mellan ca 1/8 och 3/8 inch (ca 3-10 mm). Remsorna behöver alltså inte vara lika breda men det kan vara bra att varje remsa har en likadan "kompis" som är lika bred. ( Av varje mönsterpapper skär man alltså åtminstone 2 lika breda remsor).


 Drar bort skyddstejpen:




Och börjar med remsor av den starkaste/ mörkaste färgen och delar in CS:en i  fyra fält. Här är det bra att man är noggrann så det blir räta vinklar:



 Börjar sen att fylla ett fält i taget med remsor inifrån och ut, lägger remsorna helt kant i kant:


Grovklipper rent kanten efter varje fält som är klart och får på så sätt nya remsor att återanvända.

Alla fält fyllda:



Trimmar kanterna med skärmaskinen:


Färdigt!!:


Snabbt, lätt och ganska effektfullt tycker jag. Kan ju varieras vad gäller mönster och färgskala efter personligt tycke och smak och efter vilket motiv man tänkt sig. 

Och om jag gör 1000 till av dessa kommer spillhögen säkert ha minskat till hälften i alla fall...

Hoppas nu ni får lust att pröva!

LYCKA TILL!!

KRAM / Eva

5 kommentarer:

  1. Jag vill absolut prova!! Tyckte detta var supersnyggt!! :-)
    Tack för ett kanontips!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Superläckert och det ser ju verkligen enkelt ut! Tack för tipset. :)

    SvaraRadera
  3. Yes det fick jag verkligen lust att prova!!!

    Snyggt och färgglat blev det också!

    SvaraRadera
  4. Superfint, detta måste jag prova!!

    SvaraRadera
  5. Vilket bra tips att få nytta av alla småbitar.

    SvaraRadera