torsdag 23 februari 2012

Tips och Trix-torsdag!

Vi får ofta frågor på mailen om att folk inte kan kommentera här i bloggen eller frågor om mina videos på Youtube. Texten är för liten eller så kan man inte läsa hela...

I dagens Tips och Trix tänkte jag förklarar lite mer om just dessa två fenomen!

Vi börjar med att kommentera i bloggen...

De allra flesta använder en Internet-läsare som heter Internet Explorer. Tyvärr är det så att de flesta som har svårt att kommentera i bloggar från Blogspot använder just den här Internet-läsaren.

Jag har hjälpt flera stycken genom att be dem installera en annan Internet-läsare och det finns två stycken bra att välja på. Antingen Google Chrome eller FireFox. (Jag använder firefox, men båda är precis lika bra.)

Man kan ha två Internet-läsare på sin dator, så om du är van att använda Internet Explorer kan du fortsätta göra det och bara använda en av de andra när du surfar runt på olika bloggar där du vill kunna kommentera.

Du hittar Goggle Chrome här och Firefox (på svenska) här. Det är bara att klicka på länken och sedan installera det lilla programmet. Sen är du klar att surfa runt och kan förhoppningsvis kommentera!!

Skulle inte detta hjälpa eller du absolut inte vill installera en till Internet-läsare, så kan man prova lite andra saker.

Man börjar med att rulla ner till slutet av inlägget. Där hittar man texten 0 kommentarer (eller med vilken annan siffra som helst) och där klickar man!




Då kommer man hit.

Här kan man välja hur man vill kommentera. Eftersom jag har ett konto hos Blogspot så kommer mitt namn upp i listan.





Men om man inte har ett konto/en blogg hos Blogspot så finns det andra val man kan göra. Om man väljer det näst nedersta i listan, "Namn/webbadress" så får man själv fylla i sitt namn och om man har en blogg eller en websida så kan man skriva i den adressen oxå.

Man kan oxå välja att vara anonym när man lämnar sina kommentarer...


Jag hoppas att det här ska göra att de som har problem med att kommentera hos oss och i andra bloggar nu så få hjälp!!


Så över till Youtube :)

 Det är många som säger att de har svårt att se på den lilla rutan som ligger i bloggen, man kan inte läsa den lilla texten eller så är inte hela texten med.

Detta är väldigt enkelt åtgärdat :)

Som ni ser på bilden så har jag ritat en ring runt texten YouTube. Om man klickar på den symbolen så kommer man till YouTube och får möjligheten att se videon mycket större.

Om man klickar på mitt namn högst upp i högra hörnet kommer man till min kanal på YouTube och kan se alla filmer som jag har lagt upp.

Man kan även göra bilden ännu större, skriva kommentarer och gilla filmklippen man tittar på.


Det var ett lite annorlunda tips och trix idag, men jag hoppas att alla ni som behöver hjälp med kommentarer och youtube har fått det nu!!

Kram till er!
BellaMio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar