fredag 2 mars 2012

Double Pocket card med tutorial!

Hoppas ni är sugna på att prova en ny kortvikning, i alla fall ny för mig.
Var beredda på ett lååångt inlägg med många bilder!
Ni ska även få ett roligt presenttips innehållande ett smarrigt recept.


 Till ovanstående kort har jag använt följande mönsterpapper:
Ladybug and friends Spring has Sprung Grow Up och
Inkido Forever Summer Victoria Butterfly
(Detta är slut i shopen men det här finns kvar.)
 Ängeln utklippt ur sistnämnda pappret.
Papper med söta änglar hittar du också här.
Dekorationer:
Rosa blomma, egengjord ros av retrostans med Stickles på,
 minirosor, callor och rosblad.



Här kommer presenttipset!
Blandade alla torra ingredienser till kladdkaka och
hällde i en söt burk. Hängde på en liten påse med
skorpmjöl. Ställde allt i en kakform.


Två tags. En att skriva en hälsning på och den
andra skrev jag ut receptet på datorn och klistrade på.
Så det enda mottagaren behöver till kakan är ägg och
margarin! Tyckte det passade en vän som studerar och
bor i studentrum.


Angående receptet så brukar jag göra 1 1/2 sats till en
form med löstagbar kant så blir den smarrigt kladdig;).
Men till formen på bilden som är lite mindre blir en sats helt ok.




OCH NU KÄRA VÄNNER KOMMER TUTORIALEN PÅ KORTET!

Börja med att skära till ett dubbelsidigt mönsterpapper.
Helst ska det vara ett mönster som blir rätt vilket håll du än håller pappret.
Jag skar till ovanstående kort 7"x12".
Nedanstående 8 1/2" x 11".   Bara det är någorlunda rektangulärt.
Vill du göra i cm blir det ca 18 x 30 resp. 22 x 28.
Biga på mitten både långsidan och kortsidan.
 Ha den mönstrade sida upp som du vill se mest av på det färdiga kortet.
Kortsidan uppåt. Klipp i bigningen in till mitten enl. bilden nedan.



Vik övre vänstra hörnet in till mitten.
Vik nedre högra hörnet mot mitten så det är ca 1"
(2,5cm) kvar.


Vik högra ovansidan bakom den vänstra sidan.


Vik högra nederdelen framför vänstersidan.


Vik nu vänsterhörnet däruppe"igen".
(Busenkelt kort men svårt att beskriva med ord;)
Vik nu upp hela nederdelen ......



....och vänd och då ska det se ut så här!


Nu får man klistra eller tejpa där man ser det behövs.
Tänk bara på att inte klistra/tejpa där tagsen ska stickas ner.
Tagsen till lila kortet gjorde jag i måtten:
2 1/2 " x 4 1/2" MS kantstans nertill och 2" x 3 1/2"
Dessa skar jag av hörnen upp till på. Till tagsen nedan gjorde jag
bara rektanglar som jag rundade hörnen på.

Och så här blev det färdiga kortet.

Material till detta:
Egengjord ros av samma papper.
Stort blad, Pärlgren, Grönt band, Gröna pearls

Tog ni er igenom hela inlägget :)?! Bravo!
Kram
Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar