torsdag 5 april 2012

Tips&Trix-torsdag -Embossingcreme!

Ja idag tänkte jag tipsa om en för mig ganska ny och riktigt kul produkt- Embossingkräm!



Det fiffiga med den är att när man värmer så fluffar den upp och ger en riktigt läcker 3-D-effekt. Man kan t ex använda den till att ge textur till bakgrunder men också som motiv.
Embossingkräm finns i diverse snygga färger, men själv har jag ännu bara en vit. Fast det kan man faktiskt åtgärda rätt enkelt.



Jag lade över lite lite embossingcreme i en liten medicinmugg...

...och droppade i 3 droppar distressrefiller, Peeled Paint. Sen lägger man på krämen mha en schablon som tex den ovan, man kan använda en spatel om man har, jag använde en vanlig bordskniv:


...och när man drar bort schablonen ser det ut så här:


Antingen kan man låta det torka så, eller så värmer man med embossfön och låter det fluffa upp :)

Här är några andra schabloner med vit embosskräm efter värmning. Lade på ett lite tjockare lager här och ju tjockare desto mer 3-D när man värmer:



En gran med samma gröna  mix som överst:


En liten varning- krämen torkar väldigt snabbt så ta ett motiv i taget, gör snabbt ren schablonen med vatten, för om det hinner torka sitter det ordentligt fast. Värm också snabbt med fönen inan det hunnit torka för bästa fluff-effekt :)!

Och har krämen hunnit stelnat lite i burken fungerar det att droppa i lite vatten och röra om.

Några fler exempel;


Snöstjärnor på en tidigare visad LO...


...och blå bårder på en ännu ovisad LO :)_


Detta var också vit kräm som jag blandade ut med turkosblå Perfect Pearls.

Ett par snabba, mycket enkla "less is more"kort blev det av motiven överst:



Hoppas ni får lust att testa om ni inte redan gjort det!

Ha en riktigt     GLAD PÅSK!!

Kram!
Eva









1 kommentar:

  1. Detta var läckert, måste testas snarast :) Var kan man få tag på schabloner? Kanske pysseltagen eller ?
    Trevlig helg
    Ingela

    SvaraRadera