torsdag 26 april 2012

Tips- & Trix Torsdag! Ett avtryck i värmen...

Hej!

Ibland går det inte som man tänkt sig;) Som dagens inlägg som inte ville som jag;) därför kommer det sent idag.

Jag har också hittat en ny kompis i Melting-poten och tänkte tipsa er hur ni kan använda gummistämplar, teflon ark och smält Utee/embossingpulver. En gammal, men rolig teknik för att göra annorlunda dekos till era alster.

Starta Melting-poten och häll i Clear Utee när den är varm. Låt Uteen smälta helt.


Ha locket på under tiden som den värmer upp och smälter Uteen.


Nu ville jag ha lite spännade färger i min Utee så jag hällde på lite Perfect Pearl i lite olika nyanser. Rör ut pulvret LITE. Annars blir det bara en enda färg;)

Förbered eran gummistämpel med en vattenfast dyna. Jag har använt Archival Ink.
Sen häller ni ut Uteen på ert teflon underlägg. Nu gäller det att  jobba fort för Uteen stelnar fort.

 Storleken på klicken beror på hur mycket av stämplen ni vill ha med. Jag har haft ca 6 cm i diameter till mina stämplar


Så här såg min första stämpling ut;) Stämplen ska sitta kvar i Uteen tills den svalnat. Ni kommer att känna när ni kan ta loss stämplen.


Mitt resultat blev en dekos som kommer att passa kanon på något Steampunck alster;)
Färgen på stämplen tvättar ni bort med stämpelrengörning och resterna som inte försvinner tar ni med nagelborste och yes.


Nästa sak ni kan göra är att förbereda stämplen med embossing ink.

pudra sedan Perfect Pearl på stämplen.

Häll ut Utee på teflon underlägget och tryck ditt stämplen. Låt svalna!
  

Dekosen är färdig;)

Jag lekte lite till och konstaterade att det inte är lätt att använda stämplar med text som ska gå att läsa utan det är bättre att använda tex bakgrundsstämplar.

Lite tips om ni ska testa detta;

# Använd något som skyddar bordet under ert teflon ark.
Ikea har tex bordstabletter i kork. Jag använder dessa!
# Använd endast gummistämplar.
# Testa innan ni ska göra ert riktiga projekt. 
# Blir det fel kan alltid stoppa tillbaka i melting-poten och smälta om, men ni ska tänka på att om ni gör som jag så kommer färgen att ändra sig om ni gör detta många gånger.


Har ni nu ingen melting-pot, men är sugna på att stämpla i Utee/embossingpulver så kan ni använda en embossingdyna som ni trycker mot teflon arket. Häller på ett tunt lager embossingpulver, smällter detta. När detta fortfarande är varmt häller ni på ett nytt tunt lager och smällter. Upprepa detta 3-4 gånger beroende på hur tjockt ni vill ha. Tänk på att förbereda eran stämpel innan sista lagret så att ni kan stämpla medans Uteen/embossingpulvret är varmt.


Material;

Stämplar bla från Darkroom Door och The Artistic Stamper

Lycka till!

Kram

Erika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar