torsdag 19 april 2012

Tips & Trix-torsdag - Teknik del 2 - UTEE Melting Pot

Torsdag igen, veckorna går verkligen fort!!!

Idag tänkte jag visa hur det funkar med en Melting Pot, men inte bara det, det finns något som heter Mold n' Pour, och med det kan du göra dina egna formar som du sen kan göra massa fina dekorationer med!!


Jag börjar med ett rota runt i huset efter roligheter som jag vill göra formar av. I garaget hittar jag en stjärnskuv, en bult och en gammal nyckel, i smyckeskrinet hittar jag fjärilen och i pyssellådan finns urtavlan, knapparna och den ovala ramen.



Mold n' Pour kommer i två burkar och det är meningen att man ska ta en klutt av varje, lika stora och absolut inte mer än som går åt till just den formen du vill göra. Man kan inte spara lera som man har blandat ihop och man har bara några minuter på sig att knåda ihop den.




Nu är det bara att knåda ihop de två kluttarna tills inget av det vita syns.





Sen rullar man den till en slät, rund boll och trycker i den form som man vill göra en mall av.





Så här ser det ut för mig när jag tryckt ner mina grejer i lerbollarna.





Och så här när det blev färdig.

Det tar bara ett par minuter (5-10), för leran att sätta sig. Den ska ju fortfarande vara mjuk så det går att böja på den men ändå hålla formen.

Det finns ett litet knep för att veta om leran stelnat. Om du trycker din nagel i leran och det blir ett avtryck, ja då får du helt enkelt vänta någon minut till.





Nu när jag har mina fina formar färdiga så plockar jag fram min Melting Pot och lite olika UTEE-pulver.





Jag vill börja med Guld så jag häller i pulvret i min varma Melting Pot, sätter på locket och väntar ett par minuter.




Nu när pulvret är helt smält är det ok att röra i det. Men rör mjuk och inte förrän allt pulver har smält, annars blir det lätt luftbubblor och det är inte snyggt i formarna sen.

Tänk oxå på att det är varmt!! Det funkar inte med vad som helst från kökslådan, risken är att det smälter. 





Nu har jag fyllt några av mina formar med den mycket varma UTEE:n. Låter det stå en minut eller två, sen går det toppen att plocka ut dem.





Men jag vill passa på att göra några fler dekorationer när jag ändå håller på.

Denna gången häller jag i lite svart, lite rött och lite av guld UTEE:n  och låter det smälta utan att röra!!



Och så här fina blev mina dekorationer!!! Jag är supernöjd, till och med med den misslyckade klockan i högra hörnet, tycker den har charm och att det är lite vintage över den :)

Nu kan jag använda dem som de är eller måla, lacka, borsta över Perfect Pearls, waxa eller färga dem med Alco Inks om jag vill.

Det är verkligen smart att köpa på sig den här lera för det är toppen att kunna göra alla dessa egna formar :)


Jag älskar min Melting Pot och gör ofta egna dekorationer m.m. i den. Så funderar du på att skaffa en tycker jag absolut att du ska slå till!

Kram
BellaMio

1 kommentar:

  1. Så smart och billigt framför allt att göra sina egna dekos.
    Tack så mycket för det fina tipset BellaMio

    SvaraRadera