onsdag 2 juli 2014

Tombows akvarellpennor i fokus: del 5.

Äntligen onsdag igen, så vi kan fokusera på en ny akvarellteknik!
Den här gången tänkte jag visa dig skillnaden på när man lägger på färgen direkt på akvarellpappret och använder Tombows blenderpen/ penselpenna för att jämna ut färgen... som jag gjort på kortet nedan...
...eller när man hämtar upp färgen med Tombows blenderpen/penselpenna från en palett och aplicerar färgen på det viset... som jag gjort på kortet nedan.
Pappren jag använt är från Imaginisce och dubbelsidiga. Jättesöta! Stämplar från Vilda Stamps och RoxStamps. Band och spetsar hittar du i shoppen, liksom ostduken och minikapsylen som jag gjort om till en kakform. Halvpärlor, charms och crispy net finns också i shoppen. Grunden till tagen är en Manila # 8 som jag klistrat fast den mörkblå cardstocken på och därefter motivet.

Jag har gjort de båda korten lika för att du lättare skall kunna se skillnaden på det färglagda motivet. En detaljbild hjälper dig också att se skillnaden. På den här första detaljbilden har jag alltså lagt på färgen direkt på akvarellpappret och bara jämnat ut den med en blenderpen/penselpenna.
På den andra detaljbilden har jag hämtat upp färgen med blenderpen/penselpennan och på det viset färglagt motivet. Man får starkare färger om man använder pennorna direkt på akvarellpappret och ett mer "urtvättat" uttryck när man använder blenderpen/penselpennan att  påföra färgen med. Ingen av teknikerna är bättre eller sämre än den andra, det handlar bara om vilket uttryck man vill åstadkomma.
Först lägger jag färg på en "palett" (teflonduk, cd-skiva eller en plastficka) och hämtar upp färgen med en blenderpen/penselpenna och därefter för jag över färgen på akvarellpappret. Man målar med färgen i blenderpenpenselpennan tills den tar slut, då hämtar man upp ny färg igen. Färgen jag använt på bilden är svart för att du skall kunna se den på paletten.
Jaha, då skulle jag bara behöva några matchande kuvert till korten... Av det söta mönsterpappret finns inte tillräckligt mycket kvar att göra kuvert av... Men, Tombows akvarellpennor har jag ju och snart är det onsdag igen ;-) Håll utkik, så ses vi här snart igen! 
Lena-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar