söndag 26 oktober 2014

Ny bloggkurs - gran med ATB -teknik

Ja nu ska jag försöka mig på en bloggkurs. Det finns något som kallas ATB - block. Artist trading block, i stället för ATC - Artist trading cards. Här har jag gjort 3 block och satt ihop som en gran.




Närbilder på "granen"


I kitet som du kan köpa hos Pysseltagen både på webben och i fysiska butiken ingår följande : 


Pris 55 kr och finns i begränsad upplaga. 
Kommer upp i webshoppen under dagen. 

2 st cardstock
4 st fötter
stor stjärna ( modell kan variera ) 
Rött glitterband
3 st blomranker
silverband
3 st röda bär på ståltråd

Jag har förutom det använt 

Lim, limpistol och dubbelhäftande tejp
Snow-tex
Distress Glitter clear rock candy
Skärmaskin
Edge scrapper
Chalk i grönt och brunt
Maja designs nya julserie : sent with love, when the snow is falling, wishing you peace and joy samt die-cut sheets. 

Om du har frågor så ställ dem här i bloggen eller i vår grupp på Facebook som heter skapat med pysseltagen. Snabbast svar får du på FB men jag svarar så fort jag kan här med. 

Grunden till granen är tre st kuber i olika storlekar. 
Här visar jag hur du gör en kub. 
Kubernas storlekar är 9,5 *9,5 cm, 8,5 * 8,5 cm och 7,5* 7,5 cm . 
De är utskrurna ur de 2 cardstocken. 

Skär ut två stycken som är 11,5 * 30,5 cm,  2 st som är 10,5 * 27,5 och 2 st som är 9,5 * 24,5
De två minsta skär du ut från resterna fr¨n de papper du använt till de största kuberna. 

Biga / vik enligt följande bild

Här står måtten på den största kuben. Räkna sedan om innerkvadraten till 8,5 och 7,5 cm på de andra två.


För att kunna vika in och göra snygga kuber så klipp ditt papper enl. följande modell. 


Det är två lika stora "remsor" som bildar en kub. Du måste klippa/skära bort kanter enl. följande modell för att det ska bli snyggt. Prova och se hur det blir innan du klipper / skär så att du får ihop det. 


Jag fäster smala remsor av dubbelhäftande på alla "flärpar" sedan bygger jag min kub. 



Gör likadant med alla kuber. 


Jag har chalkat alla kanter på kuberna med grönt. Jag klädde dem med papper och dekorerade lite innan jag satte ihop dem. Dekorationer och fötter är limmade med limpistol. 


Den stora stjärnan har dekorerat med Distress Glitter. Klistrat på en hälsning samt chalkat med brunt. 


Sedan har jag klätt granen med diverse pynt och glitter. 
Till sist strök jag på lite snow-tex på blandade ställen. Du kan med fördel dekorera din gran precis som du vill med pynt, stämpelmotiv eller varför inte foto :) 

Granen komemr att finnas till beskådan i den fysiska butiken efter v. 44 först ska den med till pysselhelgen i Åsljunga. 

Lycka Till önskar Helena











1 kommentar: