måndag 18 september 2017

Mixed media mini flaskor och bonusvideo - Melina testar Pentart del 3

Hej!

Det är måndag och dags för min tredje del i serien Melina testar Pentart.
Idag har jag använt Pentarts produkter för att göra om dessa små parfymflaskor 
som jag har sparat i evigheter just för att göra något roligt med.
Jag går med ett större projekt i huvudet, så jag visste att jag ville göra om dessa så de ser gamla ut.
Här följer en liten beskrivning steg för steg.


Såhär såg mina flaskor ut från början.


Jag började med att riva bitar från ett papper med gammaldags text 
och limmade fast med Pentart matte varnish. Jag målade också ett lager 
över hela flaskan efter att jag satt dit pappret.


En av de runda flaskorna täckte jag med en blandning av Soft gesso och Patina powder.


Korken målade jag med den ljusaste nyansen av akrylfärg från Pentart Patina effect paints.
Jag använde sedan alla olika Patina effect reagents på min gesso/powderblandning på flaskan. 
Effekten framträder inte förrän det har torkat. Ni ser effekten på de sista bilderna i inlägget.


Den sista flaskan målade jag först med ett lager Cracking paste primer, och när det 
var torrt ett lager Cracking paste.


Korken målade jag med den kopparfärgade akrylfärgen från Patina effect paints.
Jag droppade också några droppar med Patina effect reagent på kanten av flaskan som fick 
rinna ner.


Här ser ni effekten av reagent-lösningen när den torkat. Jag duttade också på en av de turkosa färgerna från Patina effect paints på korken för ett åldrat utseende.


För att få flaskorna med text att se gamla ut så varvade jag Soft gesso och Mud grey akrylfärg 
både med pensel och med fingret.


Jag klippte till två små tags och gjorde dem lite slitna genom att skrapa kanterna och 
gå över dem med distress ink i bruna nyanser.


Såhär blev mina flaskor!





Jag har använt följande produkter från Pentart:


Om ni vill kika på det större projektet där jag använde dessa flaskor 
så kan ni se det här:


Tack för besöket!
Hoppas vi ses nästa vecka när jag har min sista post som gästdesigner här i bloggen.
xx Melina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar