torsdag 12 oktober 2017

Lampa i Höstmörkret. Rispapper & Mod Podge

Hej på er, det är höst ute nu så jag tänkte göra en lampa att ha i höstmörkret.
Givetvis så använder jag rispapper och Mod Podge Gloss till detta.
 Den här glaskaraffen tänkte jag använda, den är köpt på Erikshjälpen för 25 kronor.
Rekommenderar er verkligen att köpa glas på loppisar till decoupage, 
finns mycket att hitta till en billig peng. 
Tittar ni noga så ser ni att det är ett borrat hål längst ner, 
för jag vill ha en ljusslinga som går på el i den.
 Här har jag använt washitejp runt flaskan, går lika bra med maskeringstejp.
Sen har jag rivit vitt rispapper och river av längst kanterna först 
så jag får en lång smal remsa som är rak i ena kanten.
Kanten limmar jag närmast tejpkanten med Mod Podge, så blir det en rak fin kant.
 Sen är det bara att riva vitt rispapper i bitar och börja täcka hela ytan, men inte på tejpen. 
Här ser man tydligt hur bitarna överlappar varandra.
 När allt har torkat drar man försiktigt bort tejpen så inte pappret följer med. 
Kan vara bra att ha ett rakblad att skära rent kanten med.
Riv bitar som är lite bredare än tejpen. 
De grönaste bitarna rev jag i mindre bitar och använde att täcka knoppen med. 
Rispapper, finns i massa fina motiv, detta har jag använt här.
Limmar fast remsorna så de täcker randen.
När man har rivit ut motivet så hitta ställen där det går att riva ner i motivet. Detta underlättar när man ska limma på det och minskar rynkorna.  
Ta nu motivet och prova var det ska sitta och håll fast i mitten och stryk lim under bilden.
Börja sen att limma på ovansidan, från mitten och utåt för att få det slätt, en liten bit i taget tills hela är täckt av lim.
Limma fast de gröna bitarna på knoppen och limma en ring runt halsen. 
När allt har torkat använde jag Liquid Pearls Rose Gold och gör små pärlor.
 Baksidan...och längst ner är hålet för ljusslingan.
 Det här fatet har legat i garaget och blivit förstört, ska försöka att rädda det.
 Duttar på några lager med vit akrylfärg med en bit kökssvamp.
Maskerar med tejp längs kanten.
 Duttar på med metallic akrylfärg.
 Sätter på samma motiv som på karaffen och använder Mod Podge över hela brickan.
Färdigt fat.
 Så här blev min bricka i höst färger.
Här lyser den för fullt, men i verkligheten är det inte riktigt så starkt sken.

Jag hoppas att ni gillade vad jag har gjort och att ni blivit lite inspirerade.
Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar